diumenge, 3 de febrer del 2008

IE = .... Invasió Extraterrestre!

Espereu, que hem sembla que al final IE vol dir una altre cosa... esclar....
¡INVESTIGACIÓ EDUCATIVA!

Ara que ja sabem el que volen dir aquestes inicials, potser podríem entrar més a fons en el tema, no?
Doncs som-hi!

La investigació educativa és un àmbit que es troba en l’actualitat en un moment de canvi a causa de l'avenç dels nous sistemes d’accessos i intercanvis d’informació. El propi investigador precisa recórrer a la consulta de diverses fonts d'informació amb la finalitat d’establir l’estat de la qüestió del coneixement sobre el fenomen que pensa investigar. Per tant, podem definir com a investigació educativa:

El conjunt d’accions sistemàtiques amb objectius propis que descriuen, interpreten o actuen sobre la realitat educativa, organitzant nous coneixements, teories, mètodes...”


La investigació educativa, té com a finalitat, conèixer els diferents punts de vista sobre la naturalesa de la investigació, adquirir el coneixement i el domini de la terminologia bàsica en la investigació a més de capacitar a l’alumnat per a la lectura i interpretació crítica. Aquesta es pot dir que pot ser realitzada a través de dos mètodes principals com són: els mètodes teòrics, aquells que permeten rellevar les relacions essencials de l’objecte d’investigació i que són fonamentals per a la comprenssió dels fets i per a la formació de les hipòtesis d’investigació i els mètodes empírics, aquells que permeten efectuar l’anàlisi de la informació, així com verificar i comprovar les concepcions teòriques.

Després de veure el que volem dir quan parlem d’investigació educativa i quines finalitats té , cal dir que aquesta es pot basar en tres paradigmes principals com són:

  • Positivista (racionalista, quantitatiu), que pretén explicar i predir fets a partir de relacions causa-efecte (es busca descobrir el coneixement). L'investigador busca la neutralitat, ha de regnar l'objectivitat. Cal dir que és experimental i manipulatiu

  • Interpretatiu (naturalista, qualitatiu), que pretén comprendre interpretar la realitat, els significats i les intencions de les persones (es busca construir nou coneixement). No hi ha diferència entre subjecte i objecte de coneixement.

  • Sociocrític, que pretén ser motor de canvi i transformació social, emancipador de les persones, utilitzant sovint estratègies de reflexió sobre la pràctica (es busca el canvi social). L'investigador és un subjecte més, compromès en el canvi que promou l’ús de metodologies participatives.

Algunes de les investigacions educatives recents que ens podem trobar, poden ser referents a compensar mancances en l’educació sobretot, l’absència escolar, etc. i més, després de l’anàlisi dels resultats de l’important informe PISA; temes relacionats amb la diversitat de l’alumnat, etc..

Per acabar, es pot dir que la investigació educativa és una activitat que genera el desenvolupament d'habilitats per al treball intel·lectual i del coneixement ja que a través d'aquestes els alumnes analitzen, coneixen i transformen la seva realitat.

A continuació i ja per acabar, es troben tres pàgines de revistes importants en el món de la Investigació Educativa:


http://www.um.es/depmide/RIE/

http://redie.uabc.mx/enlaces/indice-numeros.html

http://www.uv.es/RELIEVE/principal.htm


Espero que tota aquesta informació, sigui de gran ajut per a un futur pròxim de futurs pedagogs!